donderdag 24 februari 2011

Ik schrijf een nieuwe song....

Ik ben bezig met het schrijven van een nieuwe song. Nu voor alle duidelijkheid: Andy schrijft de meeste Andy & Di songs maar af en toe kruip ik dus ook in de pen.  Dat is dan een proces dat minstens een paar dagen (soms zelf weken) in beslag neemt. Dit komt omdat ik het creatief proces geregeld laat rusten en dan later weer herkauw. Bij mij werkt het meestal zo:
1. Ik krijg een vaag idee doordat iets me aanspreekt/ontroert....
2. Dan zijn er vaak elementen van buitenaf die dat zo wat mee helpen concreet maken. Ik heb bvb. iets gelezen over een bepaald lied, over een bepaalde artiest en ik link dat aan mijn vaag idee, of een totaal ander artikel rond dat idee. Of tijdens het joggen komt er iets in mijn hoofd enzovoort... Dat is de "broedfase".
3. Daarna brainstorm ik meestal. Ik schrijf gewoon alles op wat in mijn hoofd komt over en rond dat vaag idee. Gewoon alles, nog geen controle hier.
4. Dan bekijk ik het resultaat van die brainstorming en stuur bij. Soms brengt me dat zelfs op een beter idee!
5. Daarna begin ik te vernauwen: het moeilijkste proces. Ik werk aan de vorm van strofes en refrein. Overleg met Andy over een eerste ruwe melodielijn. Soms verzin ik zelf een ruwe melodielijn en dan schrijft Andy die uit in noten.
6. Dan bijschaven, bijschaven, bijschaven... : betere rijmen vinden, melodie interessanter maken, betere woordkeuze, beeldspraak enzovoort...Vooral een geduldig proces!
7. Op een gegeven moment voel je dat je ei gelegd is. Ik sluit dan het werk af en Andy schaaft dan bij op vlak van melodie. Soms moet ik nog wel eens een tekst aanpassen omdat die niet goed genoeg op de melodielijn past...
8. Dan oefenen we dat nieuwe lied samen, Andy schrijft de detail arrangementen uit, bedenkt harmonielijnen enzovoort...
9. Daarna repeteren we het om het echt te kunnen brengen op het podium. Wat moet er visueel bij? Wordt er eventueel ook op gedanst enzovoort...
10 Soms wordt er na een eerste optreden nog verder bijgeschaafd...
11. Dan volgt meestal een opname voor een volgende CD. Dus onze nummers zijn meestal al eens een paar keer op het publiek losgelaten (tussendoor in onze gangbare set weliswaar) vooraleer ze opgenomen worden. Want dan zitten ze beter "in ons vel" en gaat de opname gemakkelijker...Vroeger deden we dan niet en dan stelden we soms vast dat een lied veel beter klonk nadat we het een aantal keren gebracht hadden. Dat was dan spijtig voor de opname die dan al lang gebeurd was...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten