donderdag 29 december 2011

2012...

Wat brengt 2012 ?
Ik zoek in elk geval niet naar extremen. Dat laat ik aan de jongeren die bvb. graag allerhande " kicks" opzoeken om geluk te ervaren. Vaak van korte duur als je het mij vraagt en steeds weer onverzadigbaar...
Voor mezelf laat ik de wereld meer en meer "de wereld" zijn. Er gebeurt veel, er komen zeker en vast vernieuwingen, wellicht grote vernieuwingen als je zo kijkt naar bvb de Arabische lente enerzijds en het "down hill" gevoel in Europa anderzijds. Om van de klimatologische uitdaging nog te zwijgen!
Ik volg het zeker en vast wel op maar ik voel toch ook meer en meer wat het inhoudt een vijftiger te zijn: ik hou evenzeer van het dagdagelijkse in het leven. Van wat de "gewone" dag brengt. Van het uitkijken naar de lente maar toch nog intens genieten van de houtkachel in putje winter (Beste Joke Schauvlieghe neem dat aub niet van mij af, deze bron van vlammenkijkmeditatie en zalige warmte in één pakket) . Van onze optredens (we voelen wel een beetje dat het crisis is) en het plannen van de moestuin. Van het gevoel van mededogen dat ik mag beleven in mijn vrijwilligerswerk (allochtone volwassenen en kinderen helpen met hun Nederlands en met hun creativiteit en daardoor toch wel dieper binnendringen in hun vaak ingewikkelde of moeilijke leefwereld, ver weg van hun thuisland) . En van mijn wekelijks bezoekje als zorgbuur aan een lief oud vrouwtje hier in mijn straat. In haar huis voel ik pas echt de eenvoud, de rust, het spreken zonder woorden, de intensiteit van een gemeende glimlach, de essentie.
En als ik slapen ga, dan laat ik de wereld draaien zonder mij. Zalig gevoel geeft dat, ik lig in mijn veilige cocon en die wereld rondom trekt zijn eigen plan wel.
En toch wil ik me nog uitdrukken naar buiten toe als artiest, misschien ook wat meer gaan schrijven wie weet? Ergens toch ook graag wat impact hebben op de wereld rondom, of liever de mensen rondom. Impact met mijn boodschap...Met mijn inzicht...
Wat me echt gelukkig zou maken in 2012 : als meer en meer mensen gaan leven naar wat echt belangrijk is voor hen en voor hun "groep" of hun "omgeving". Dat we met z'n allen beter en makkelijker essentie kunnen onderscheiden van de hele boel niet belangrijke bijzaken in dit leven. Alles wat met uiterlijkheden te maken heeft valt daar voor mijn part onder: het volgen van allerhande "modekes" op alle domeinen van het leven (het steeds weer "trendy" moeten zijn op alle vlakken is volgens mij een grote bron van onnodig energieverbuik) enzovoort, enzovoort...
Ik hoop dat we dwars door die illusie heen kunnen kijken en echt leven en opkomen voor wat essentieel is in ons leven als mens op deze mooie planeet aarde.
Ik weet het, het klinkt ruim en vaag maar als je daar even bij stilstaat dan begrijp je wel wat ik bedoel.
Het is deugddoend als je een dieper inzicht krijgt in het leven en de dingen en hoe dat allemaal werkelijk in mekaar zit.
Dat wens ik iedereen toe. Want inzicht is de eerste stap naar "er naar gaan leven".
En als ieder zijn/haar stukje doet dan komt het toch goed met de mensen en het leven op onze moederplaneet. Wij hier hebben in elk geval een grote verantwoordelijkheid omdat we inzichten hebben die andere culturen (zoals bvb Noord Korea om er maar een te noemen) (nog) niet hebben, enfin toch niet als bevolkingsgroep in zijn geheel....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten