woensdag 22 juni 2011

Waar mijn wieg heeft gestaan... Liefkenshoek vlakbij Doel...

Ik ben opgegroeid op een boerderij aan 'Liefkenshoek' vlakbij Doel. Die verdween jaren geleden al voor de Antwerpse havenuitbreiding. Nu zal ook het geboortedorp van mijn moeder verdwijnen. Want de kop van De Standaard liegt er niet om: "Doel wordt havengebied". Toen ik kind was, zag het er allemaal zo schilderachtig mooi uit dat Wim Sonneveld er zijn inspiratie voor zijn lied 'Het Dorp' kon opgedaan hebben. Ik wens het niemand van de haven of de beleidsmensen toe, zo zijn of haar roots vanonder de voeten gemaaid te zien worden.... Aan de filmregisseurs in dit land: Doel kan jullie inspireren want hoe daar de originele bewoners letterlijk in twee kampen gesleept zijn...Pijnlijk voor dat prachtige Wim Sonneveld dorp van vroeger. Waar is de tijd dat de Antwerpenaren daar op vakantie kwamen en aan Liefkenshoek vlakbij onze boerderij hun caravans en tenten neerpoten om te komen vissen ...Waar zijn de landweg tussen koren door, het vee, de boerderijen? Waar is de vruchtbaarste poldergrond van BelgiĆ«? De boerenbloemen en de heg? Het was blijkbaar allemaal verkeerd...
Een paar jaar geleden schreef ik over dit alles een protest tekst op de melodie van een protestnummer van de zangeres Mari Boine van Lapland. Andy nam die met mij op in de studio. Klik op "Ons verzopen land" track 6 van onze CD Music.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten