donderdag 20 februari 2014

"Compost, o compost wat zijde gij schoon! "

Onze tuin lokt me naar buiten. Omdat de winter zo zacht is, kan er nu al compost rond onze dierbare planten verspreid worden. Zodat ze binnenkort fier hun mooiste bloemenpracht tonen. Ik zie je al je neus ophalen: compost rondstrooien, dat stinkt toch! Niets is minder waar.
En voor de computerfanaten die het liefst een "tuinier-videogame" spelen: in het echt is het 1000 x 1000 keer leuker. Zo rondtrekken met de kruiwagen is niet alleen plezant en rustgevend; je balanceert geheel op het ritme van de natuur. Rondom mij kwetteren de vogels op hun olijkst, alsof hun leven er van afhangt. De lente kondigt zich nu al aan in zijn allervroegste voortekenen. Ik ben dan ook verbaasd dat velen op Facebook dat nog niet geloven.  Gewoon al de vogels "in concert" aanhoren, terwijl ik zo achter mijn kruiwagen aansjees, dat is toch geen winter meer! Straks ga ik nog dansen achter die kruiwagen!
Nee, geen enkel computergame kan daar tegenop. Je handen door die vetttige compost laten gaan, de rauwe aarde doorwoelen en zo de plantengroei stimuleren.
Daarom lieve mensen, als je nog last zou hebben van de winterblues: zoek een volkstuintje op en wordt lid. Ze schieten als paddenstoelen uit de grond en volgens mij is het een van de meest efficiënte initiatieven die er ooit genomen zijn om mensen uit hun "winter-depressieve-slaap" te halen.
Het jaarlijkse ritueel van het verspreiden van de compost, inspireerde me trouwens enkele jaren geleden tot het schrijven van onderstaande ode:

Ik scheer op mijn fiets bergaf, recht door een gigantische modderplas
Wauw, wat een sensatie, diep tot in elke cel voel ik de vibratie
Maar pas echt inspirerend werkt, het omkeren van mijn compostberg
Dat geploeter in al dat mooi rottend’s, therapeutisch tot in mijn botten
Cause we’re all rotting away, it’s just a matter of time
We’re all rotting away, so who cares, when at last we all die
Ja we denken met z’n allen verkeerd
Het is niet de properheid die ons inspireert
Clean is stijf en kunstmatig, koud en dogmatisch
Want zeg nu zelf, de boel vuilmaken, das pas gezellig

Cause we’re all rotting away, it’s just a matter of time

We’re all rotting away, so who cares, when at last we all die
Kom op dames, toon die grijze wilde haren

Doe niet saai na al die jaren

Gun jezelf dat gratis modderbad

Smeer eens boter op je tafelblad
En lik ze dan op
Laat het dier in je los
Zo laat je de dokters met al hun pillen lopen
Pas dan krijg je energie met hopen.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten